הפסקת הליך מדורג עקב אלימות מצד בן הזוג

כאשר הליך הסדרת מעמד מכוח נישואין  פוקע על רקע של אלימות במשפחה, עומדת לבן או בת הזוג החלופה לפנות לרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה  להסדיר את מעמדם לפי נוהל 5.2.0019 הידוע כ"נוהל הטיפול בהפסקת הליך מדורג להסדרת מעמד לבני זוג של ישראלים כתוצאה מאלימות מצד בן הזוג הישראלי" ולאחר מכן יכול ועניינו יידון בפני הוועד הבינשמרדית.

הדיון בפני הוועדה הבינמשרדית

תפקיד הוועדה לבחון את טענות האלימות כלפי בן הזוג, אך בחינת טענות אלו לבדן, אינה מהווה תחליף לבחינה פרטנית של מכלול הנסיבות  לרבות עוצמת הזיקה של בן אובת הזוג לישראל ולמדינת מוצאם. כמו ביחס לכל בן זוג  אחר שנישואיו הסתיימו, בטארם הסתיים ההליך המדורג, על הוועדה לבחון את "קיומו של שיקול הומניטרי מיוחד, העשוי להצדיק מתן מעמד" .

 

הסעיף הרלוונטי בחוק האזרחות

סעיף 7 לחוק האזרחות, התשי"ב-1952, מסמיך את שר הפנים להגמיש את התנאים להתאזרחות בני זוג של אזרחי ישראל  ומורה כי "בעל ואשתו שאחד מהם אזרח ישראלי  יכול השני לקבל אזרחות ישראלית על ידי התאזרחות, אף אם לא נתקיימו בו התנאים שבסעיף 5(א)". הוראה זו מבקשת להקל על התאזרחות בני זוג זרים, ונועדה להגן על שלמות התא המשפחתי.

 

תכלית נוהל אלימות בראי בית המשפט

תכלית נוהל אלימות   והתחשבות בעוצמת הזיקה למדינת ישראל נקבע בעניין זוולדי, נקבע כי "עידוד נשים שנפלו קורבן לאלימות מצד בעליהן להתלונן על מעשיהם ולצאת ממערכת היחסים האלימה […] שיקול זה חורג מגדרי ההגנה על זכותה של אשה פלונית, אל עבר תחומי האינטרס הציבורי במיגור והוקעת מעשי אלימות במשפחה […] החסמים העומדים בדרכה של כל אשה מוכה ומונעים ממנה פעמים רבות להתלונן ולצאת ממערכת היחסים הפוגענית, מתעצמים מקום בו מדובר בבת זוג שאינה בת המקום והארץ […] בהקשר זה ציינתי בעבר כי נוהל זה נועד על מנת למנוע מצב בו יחששו נשים נפגעות אלימות להתלונן פן תאבדנה זכויותיהן להסדרת מעמדן בישראל".

ייצוג על ידי עורך דין המומחה להפסקת ההליך המדורג מכוח אלימות

נוהל אלימות אינו מעניק לבן הזוג הטוען לאלימות  מעמד גורף ואוטומטי בישראל, אך הוא משפיע על מערך השיקולים הניצב בפני הוועדה הבין-משרדית. על הוועדה לבחון כל מקרה לגופו, ובהחלט שיקול האלימות עשוי להטות את הכף לזכות בן או בת הזוג הטוען לאלימות כלפיו.

פנייה לעורך דין המומחה לענייני הגירה תעזור לכם לשכנע את הוועדה הבין-משרדית להכריע על בסיס איזון בין שיקול האלימות ומכלול הזיקות, תוך מתן המשקל הראוי לתכלית נוהל אלימות ובכך להשיב את המצב לקדמותו ולא לאבד את המעמד בישראל.