בקשה להעסקת עובדים זרים בסיעוד צריכה להיות מוגשת תוף 90 ימים בהיעדר מניעה להגשתה, בית המשפט נוטה שלא להאריך את המועד להגשתה. נסביר.
מושכלות יסוד הן, כי מי שאינו אזרח ישראלי או בעל אשרת עולה או תעודת עולה אינו בעל זכות קנויה לשבת בישראל וכניסתו או ישיבתו בישראל מותנית ברישיון ישיבה שיינתן לו על פי החוק. הסמכות למתן אשרות ורישיונות כאמור, נתונה לשר הפנים, או למי שהוסמך לכך על ידו, ובמסגרת זו הוא מוסמך לקבוע תנאים לזכאות לקבלת האשרה או הרישיון ולקבוע את משך תוקפם. סמכות זו לקבוע מי ייכנס בשעריה של המדינה, מי לא ייכנס ואף מי יורחק ממנה ובאילו תנאים, המסורה לשר הפנים כפועל יוצא מריבונות המדינה, מקנה לו את שיקול הדעת בבחינת הקריטריונים המחמירים שנקבעו לשם בחינת הבקשות המוגשות לו .
סעיף 3א(ב1) לחוק, המאפשר לשר הפנים להאריך את תקופת השהות של עובד זר מעבר ל-63 חודשים, כפי שתוקן במסגרת תיקון מס' 32 לחוק, ושנכנס לתוקף ביום 27.06.18, קובע מספר תנאי סף מצטברים לקבלת רישיון מטעמים הומניטאריים מיוחדים. אחד התנאים עניינו הגשת הבקשה בחלוף לא יותר מתשעים ימים מיום סיום תקופת העסקתו החוקית האחרונה בישראל של העובד הזר. אמנם ביחס לתנאי זה נקבע בעניין בפסיקה, כי לשר הפנים סמכות שבשיקול הדעת להאריך את המועד להגשת בקשה לפי סעיף זה מעבר לתשעים הימים הקבועים בו, אך אין בכך כדי להמעיט מהחשיבות שבקביעת מסגרות זמנים ברורות להגשת בקשות מסוג זה.
בפסק הדין בעניין שרעבי קבע בית המשפט, כי משמעות מסמך ההקלות היא כי לא חל התנאי בדבר פרק זמן מקסימלי בן 90 ימים ממועד ההעסקה הקודמת ביחס לבקשה לרישום שהוגשה בפרק הזמן בו חל נוהל זה. משכך, רשות האוכלוסין אינה יכולה לשקול את עובדת חלוף פרק הזמן של ה-90 ימים במקרה שכזה, שיקול שהיא ביטלה את תחולתו באותה תקופה בהתאם למסמך ההקלות. ברי, כי חלוף תקופה של 90 יום אינה יכולה להיחשב "מניעה אחרת", שכן היא אינה "אחרת" אלא אותה מניעה בדיוק אותה ביקש מסמך ההקלות לבטל באותה תקופה.
"מניעה אחרת", היא מניעה "אחרת" כזו העוסקת למשל, בנסיבות הפסקת העבודה אצל מטופל קודם, מעורבות בפלילים, מעשים המלמדים על ניסיון השתקעות, וכיוצ"ב, ואולם מניעה הקשורה באי מציאת מטופל אחר בתוך 90 יום, אינה מניעה "אחרת", אלא אותה מניעה עצמה שביקש מסמך ההקלות להחריג ולבטל באותה תקופה.
משרד עורכי דין לענייני משרד הפנים והגירה לישראל
ניתן לתאם פגישת ללא עלות במשרדנו העוסק בתחומי בייצוג הגירה ומשרד הפנים ואנו נבחן עבור העובד הזר אפשרות קבלת אשרת עבודה ואשרת שהייה בישראל.